Forældresamarbejde

Samtaler og arrangementer

Vi vil rigtig gerne inddrage forældrene i hverdagen. Dette gøres i praksis ved at:

• Individuelle samtaler – opstartssamtaler/overgangssamtaler og trivselsevalueringer
  • faste og fælles arrangementer – forældremøder og sommerfest.
  • frivilligt arbejde i form af for eksempel arbejdsdag og indsamling af ting til temauger
  • digitale kommunikationsstrukturer – Aula

Åbenhed og de daglige aftaler betyder, at der kan skabes sammenhæng mellem barnets hjem og børnehaven. Lige fra den lille besked om at barnet har sovet uroligt til, at mormor er blevet indlagt, giver os mulighed for at give barnet den omsorg, det har brug for.

Planlægning af ferie og beskeder om arrangementer er også en del af samarbejdet, hvor Aula er børnehavens og hjemmets elektroniske forbindelse.

Derfor er det vigtigt, at der tjekkes på Aula dagligt således at man får alle vigtige informationer og overholder svarfrister. Aula bruges både af børnehaver og skoler i Aalborg Kommune som digital forbindelse mellem hjem og institution eller skole.

Specialgruppen

I Specialgruppen afholdes derudover årlige statusmøder, hvor forældrene til barnet, kontaktpædagogerne, pædagogisk leder samt andre samarbejdspartnere deltager.

Ligeledes er forældrene med til handleplansmøde, hvor det fremtidige arbejdsfokus på barnet bliver planlagt.