Traditioner og aktiviteter

Årlige og månedlige traditioner

• Fødselsdage (se beskrivelsen i næste afsnit)
  • Fastelavnsfest – vi slår katten af tønden
  • Påske – vi klipper påskepynt og måske et lille gækkebrev.
  • Afslutning for kommende skolebørn
  • Skt. Hans – vi tænder bål
  • Sommerfest
  • Bedsteforældredag
  • Jul – vi har juleværksteder, synger julesange, læser julehistorier, drillenisse og de ældste børn går luciaoptog
  • Trimdag – en dag i motionens tegn. Der laves forskellige poster, som børnene skal igennem
  • Kaffedage – forældrene er velkommen til at komme og se dagligdagen og være sammen med jeres barn i børnehaven.

Fødselsdag i børnehaven holder fokus på barnet

For Specialgruppens børn og de tre- og fireårige børn i Almengruppen holdes fødselsdagen, i Børnehaven.

For de ældste børn i Almengruppen er der mulighed for at invitere hjem.

Vi prøver at holde fokus på barnet. Der bliver hejst flag og fødselsdagsbarnet sidder i fødselsdagsstolen og er med til at bestemme lege og sange.

Børnehaven giver en fælles dækkeserviet til fødselsdagsbarnet.

Vi forsøger at holde fokus på det, vi har sammen, frem for mad og kage.

Planlagte aktiviteter

Samling i grupperne bliver holdt dagligt før vi spiser madpakker. Der vil ofte være et tema, som er udgangspunktet for samlingerne eksempelvis ”Mig og min krop”. Der bliver snakket, læste og sunget fakta sange mm. over temaet i flere dage, hvor barnets ideer og forslag bliver inddraget.

I specialgruppen giver det mening at holde samlingen fra morgenstunden.  Dette giver børnene fokus på, hvilke børn, der er kommet. Vi bruger dagligt Tegn-Til-Tale. Vi synger og laver små aktiviteter

Eksempler på planlagte aktiviteter:

• Samling på stuerne
  • Fordybelse – 1 ugentlig formiddag hvor grupperne fordyber sig i et tema eller tager på tur
  • Fællesrundkreds er hver fredag i vinterhalvåret, hvor hele huset er samlet. Vi har fællessang (skiftes til at vælge sang, bruger TTT, plancher, genstande) og slutter af med en bolle.
  • Tværsgrupper – 2- 4 børn + 1 voksen fra hver stue laver en aktivitet sammen. Eks. Suppe over bål
  • Temauger – der afholdes temauger flere gange årligt med afsæt i de pædagogiske læreplaner. For eksempel: tema om vores sanser.
  • Affaldsindsamling
  • Tre til fireårige: Ture ud af huset med mere.

I specialgruppen er hverdagens aktiviteter i overensstemmelse med det enkelte barns handleplan, børnefællesskaber og tryghed for barnet.

Kommende skolebørn

De kommende skolebørn får det sidste år i børnehaven mulighed for at prøve kræfter med mange forskellige udfordringer. Deres personlige udvikling som eksempelvis at være en god ven og den spirende interesse for skolelivet er i fokus for, at give barnet den bedst mulige overgang.