Fysiske rammer

Fordybelse og fysisk udfoldelse er muligt, både inde og ude

Stuerne Alrum, Grøn, Blå og Gul er en slags grundstruktur i huset, som børnene hurtigt lærer at kende.  De ved hvor de forskellige aktiviteter foregår, og hvor de finder deres yndlingslegetøj. Der er altid en voksen på stuen, der sætter gang i legen eller en aktivitet og er på den måde med til at skabe tryghed og holde opsyn med børnene.

Dukkekrogen, musikrummet, stillerummet og puderummet ligger i forbindelse med stuerne og alrummet, så børnene nemt kan overskue, hvor de vil være.

I Garderoben har hvert barn sin egen plads og der er 2 badeværelser med små toiletter og håndvaske i børnehøjde

I køkkenet bager vi ofte boller til morgenmad, laver frugt til eftermiddagsmaden og til jul dufter der selvfølgelig af pebernødder.

Gul stue har egne faciliteter og aktivitetsområder med mange muligheder både én til én og i grupper

God gulvplads, legekroge og flere rum, giver børnene mulighed for forskellige slags aktiviteter og lege, hvor de voksne spiller en aktiv rolle.

Spafaciliteterne og snoozelrummet giver mulighed for at børnene kan få de særlige sanseoplevelser, hvor de voksne sikrer, at det enkelte barns behov bliver mødt.

”Tumleren” er en lille gymnastiksal med uendelige mange muligheder for leg, træning, sansestimulation osv. og er et særlig attraktivt rum, som alle børnene i huset nyder at komme i.

Garderoben og badeværelset er indrettet med god plads til den enkelte og til at træne de færdigheder, der kræves her.

Legepladsen danner rammen for alt slags leg

Fantasien er det eneste, der sætter grænsen for aktiviteter, hvor der altid er en voksen, der kan være igangsætter og har opsyn med børnene. Legepladsen er fælles for både almengruppen og specialgruppen.

Cykelskuret bliver åbnet om morgenen og straks er der åbnet op for leg med cykler, mooncars, stylter, skovle, spande, vandbane og alt hvad vi ellers har.

Udeværkstedet er under halvtaget, hvor børnene sammen med en voksen kan save, hamrer, snitte mm.

Den frie leg alene, i små og store grupper finder sted rundt omkring på hele legepladsen. Det kunne  for eksempel være:

• Jordbakken - her laves mange mudderkager
  • Fyrtræsområdet – her klatres og leges fantasilege
  • Bålpladsen – her synges, laves popcorn og holdes Sankt Hans
  • Sansegyngen – her hygges
  • Urtehaven – her kan man få en sanseoplevelse
  • Bulderby (legehuse)– her leges rollelege og samles kastanjer
  • Troldeskoven – her klatres og leges med vand
  • Boldområdet – her spilles hockey, fodbold, basketball mm
  • Mariehønen – her vippes, klatres og meget mere
  • Klatrestativet – her klatres, rutsjes, leges pirater
  • Gyngerne – her gynges og synges
  • Sandkassen – her graves og leges med biler og leges med vand
  • Rutsjebanen- her rutsjes, klatres og trilles
  • Rebstativet – her laves akrobatiske kunster og gynges
  • Gågaden – her er stille og roligt

Børnehavens nærmiljø indeholder skov, fjord og kultur

”Skal vi på tur i dag?”: Sådan bliver der ofte spurgt blandt alle børn uanset alder og vi ser det som en vigtig del af barnets udvikling, at kommer ud og opleve verdenen udenfor hegnet.

Udelivet har en høj prioritet hos os og betyder at vi tager på tur, hvor oplevelserne er mange og forskellige.

En naturoplevelse i skoven, ved fjorden eller en kulturoplevelse i teater eller biograf er et par eksempler på de muligheder, vi har.

Vores ladcykel og bybussen udvider vores muligheder for at komme ud i verden, om så det er en tur til købmanden eller et besøg hos en lokal virksomhed, det afhænger af børnenes alder og behov.

Ideer, til besøg, både ud af huset og i børnehaven, vil vi gerne have, da vi også ser disse oplevelser som en del af børnenes dannelse.